بهترین روش های تشخیص استاندارد سیم و کابل! چه مواردی مهم هستند؟

استاندارد سیم و کابل

استاندارد در لغت به معنی نظم، قاعده، قانون و مفاهیمی است که طبق قرارداد، سنت، یا قوانین نمونه‌ای برای سرمشق به کار برود و اجرای آن قوانین مورد قبول عموم باشد. استانداردها بر حسب گستردگی دامنه تحت پوشش، دارای پنج سطح هستند.

 استاندارد کارخانه‌ای                طرح کیفی
استاندارد جامعه ای                مانند انجمن جوشکاری آمریکا (AWS)
استاندارد ملی                           موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران
استانداردهای منطقه‌ای           کمیته استاندارد اروپایی.
استاندارد بین‌المللی                کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک (IEC)

امروزه در تمامی صنایع مختلف مانند ساختمان سازی، کارخانجات و … از سیم و کابل استفاده می‌شود به همین منظور استفاده از سیم کابل استاندارد و با کیفیت الزامی است در نتیجه  باید استاندارد سیم و کابل را به خوبی بشناسیم.

دو نوع استاندارد اجباری و اختیاری وجود دارد که اغلب استانداردها اختیاری هستند اما یک استاندارد می‌تواند توسط یک صنف، صنعت، مراجع دولتی یا توافقات بازرگانی اجباری گردد. البته خرید از بهترین برند های سیم و کابل قطعا در این موارد برای شما آرامش خاطر به ارمعان می آورد.

استاندارد سیم و کابل تشویقی(غیراجباری)

در مواردیکه تولیدکنندگان خود به اهمیت و فواید اجرای استاندارد پی می‌برند و آن ‎را ضابطه اصلی تولید کالای خود قرار می‌دهند، مؤسسه با اعمال نظارت بر چنین واحدهایی و کنترل مستمر کیفیت فرآورده آنان اجازه می‌دهد از علامت استاندارد ایران بر روی محصولات خود استفاده نمایند، در این حالت مؤسسه به ‌‌منظور تشویق این قبیل تولیدکنندگان هر گونه حمایت و اقدامات لازم را در مورد آنان به عمل می‌آورد.

استاندارد اجباری

طبق قانون مؤسسه می‌تواند با تصویب شورای عالی استاندارد، اجرای استاندارد کالاها و آئین کاری را که از نظر ایمنی و یا حفظ سلامت عمومی ضروری باشد اجباری نماید. در اینصورت اعمال هرگونه نظارت مستمر در اجرای صحیح استاندارد از وظایف مؤسسه است. این نظارت‌ها شامل نمونه برداری، آزمایش، ارشاد و راهنمایی فنی واحدهای تولیدی و واردکنندگان و بالاخره توقیف کالاهای خارج از استاندارد و تعقیب تولید‌کنندگان متخلف از طریق مراجع قانونی است.

استاندارد سیم و کابل یک استاندارد اجباری است به این معنا که جهت تولید سیم و کابل استاندارد برای مصرف داخلی، صادرات و یا واردات می بایستی تمام یا بخشی از استاندارد ملی مربوطه به ترتیبی که در قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مقرر شده است، رعایت گردد تا سیم و کابل غیر استاندارد تولید نشود. تولید‌کنندگان سیم و کابل بر این اساس موظفند پروانه کاربرد علامت استاندارد را برای محصولات خود دریافت نموده و اطلاعات آن را در صورت نیاز به مصرف‎کنندگان ارائه نمایند. به طور معمول برای هر فرآورده واجد شرایط که دارای استاندارد مستقل ملی باشد، یک پروانه صادر خواهد شد. در حوزه سیم و کابل استانداردهای مشخصی تعیین شده‌است.

بخوانید:  خرید از بهترین نمایندگی سیم و کابل لاله زار در سال ۱۴۰۳

تمام محصولات استاندارد سیم و کابل، دارای کد ده رقمی که به شرکت تولیدکننده اختصاص داده‌شده، هستند. با استفاده از این کد ده رقمی می‌توان از استاندارد بودن سیم و کابل برند مورد نظر، اطمینان حاصل کرد. برای استعلام برند محصول، تاریخ اعتبار استاندارد و … لازم است که کد ده رقمی درج شده بر روی محصولات به سامانه پیامکی سازمان ملی استاندارد ایران به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال شود. نتیجه پیامک در همان لحظه مشخص می‌گردد که شامل موارد ذیل می‌باشد:

  • نام فرآورده
  • تاریخ اعتبار
  • نام واحد تولیدی
  • استان
  • شهرستان
  • نوع استاندارد
  • وضعیت پروانه

کد ده رقمی یکی از روش‌هایی است که توسط اداره استاندارد وضع شده و به واسطه آن محصول استاندارد از محصول غی استاندارد متمایز می‌شود.

در اینجا یک نمونه از پروانه‌های استاندارد سیم و کابل اجباری را مشاهده می‌کنید. مدت اعتبار همه پروانه‌ها 3 سال است و بابت هر نوع محصول بصورت مجزا صادر می‌گردد.

آشنایی با استانداردهای سیم و کابل

 

  • استاندارد سری 607 ISIRI : سیم و كابل با عایق و روكش پلی وینیل کلراید تا و خود 450/750  كلراید با ولتاژ اسمی
  • استاندارد سری 1-3569 ISIRI : کابل‌های قدرت با عایق اکسترود شده تا سطح ولتاژ 0.6/1 KV
  • استاندارد 3084 ISIRI : هادی کابل های عایق شده
  • سری استانداردهای 5525 : روش‌های آزمون
  • آشنایی با استاندارد های سیم وکابل و تطابق استاندارد های ملی (ISIRI)  با سایر استاندارد‌های جهانی :
انجمن برق و الکترونیک و فناوری اطلاعات آلمان VDE استانداردهای کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک ISIRI (607)

سیم و کابل با عایق و روکش پلی وینیل کلراید تا و خود 750/450 کلراید با ولتاژ اسمی

VDE 0207-4 IEC 60227-1 الزامات عمومی 607-1
IEC 60227-2 روش‌های عمومی آزمون 607-2
IEC 60227-3 سیم‌ها برای سیم کشی نصب ثابت 607-3
VDE 0207-5 IEC 60227-4 کابل‌ها برای مصارف نصب ثابت 607-4
IEC 60227-5 کابل‌ها (بندها) قابل انعطاف 607-5
IEC 60227-6 کابل‌های بالابر و اتصالات متحرک 607-6
IEC 60227-7 کابل‌ها قابل انعطاف حفاظ دار یا بدون حفاظ با دو یا چند هادی 607-7
بخوانید:  کابل افشان چیست و چه تفاوتی با مفتول دارد؟
استانداردهای کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک ISIRI (3569)

کابل‌های قدرت برای ولتاژ

(1.2)1/0.6 و  (3.6)3/1.8 کیلوولت

IEC 60502-1 کابل‌های قدرت سطح ولتاژ1/0.6 kv 3569-1
انجمن مواد و آزمون آمریکا

ASTM

ISIRI (3084)

هادی‌های کابل‌های عایق شده

ASTM B49 برای هادی‌های مس خریداری شده 3084
ASTM B233 آلومینیوم خریداری شده

 

استاندارد نامگذاری در سیم و کابل

در نامگذاری سیم و کابل‌ها مطابق استاندارد آلمانی (که در ایران رایج می‌باشد)، به طور قراردادی از حروف انگلیسی استفاده شده‌است و این حروف که هر کدام نماد مفهوم خاصی می‌باشند، بر روی پوشش کابل حک می‌شوند. در ادامه برخی از نمادهای اصلی توضیح داده‌شده‌اند.

  • حرف اول با N نمایش داده‌می‌شود و علاوه بر این که بیانگر استاندارد VDE سیم و کابل می‌باشد، جنس هادی را نیز مشخص می‌کند بدین صورت که اگر حرف N به صورت تنها مشاهده شود جنس هادی مس و اگر پس از آن از حرف A استفاده شده‌باشد، جنس هادی از آلومینیوم است.
  • حرف دوم جنس عایق سیم را نشان می‌دهد. ( حرف Y برای جنس عایق PVC ، حرف2Y برای عایق از جنس پلی اتیلن، اگر حرف 2X نشان دهنده جنس عایق از پلی اتیلن مستحکم یا کراس لینک شده‌است و اگر حرفی روی کابل دیده نشد جنس عایق کاغذ اشباع شده می‌باشد.)
  • حرف سوم تعیین‌کننده هادی متمرکز یا اسکرین است. (C هادی هم‌مرکز مسی، CW هادی هم‌مرکز مسی موجی شکل،CE  هادی هم مرکز مسی بر روی هر هسته، S حفاظ شامل سیم‌های مسی    SE  حفاظ شامل سیم‌های مسی بر روی هر هسته، H لایه‌های هادی، F حفاظ طولی مقاوم در برابر آب (
  • حرف چهارم نشان‌دهنده نوع زره سیم و کابل می‌باشد. (حرف B زره از نوع نوار فولادی و حروف G زره از نوع نوار فولاد گالوانیزه مارپیچی، R  زره از سیم‌های فولادی گالوانیزه با مقطع گرد)
  • حرف پنجم جنس غلاف خارجی سیم و کابل را مشخص می‌کند که با دو حرف Y (پوشش خارجی از جنس PVC) و A (پوشش خارجی سیم و کابل از جنس آمیزه نخ کنفی) K (غلاف سربی) KL  (غلاف نازک آلومینیومی) 2Y(شیت پلی اتیلن)
  • حرف ششم هادی حفاظتی (J شامل هادی محفاظ – هادی به رنگ زرد/سبز مسی،O فاقد هادی محفاظ – فاقد هادی به رنگ زرد/ سبز مسی ) این کدهای اختصاری معمولا در کابل‌های چندرشته (multi core) دیده می‌شود و بدین معناست که یکی از رشته کابل‌های مورد نظر از نوع ارت و به رنگ سبز/زرد می‌باشد.
بخوانید:  انواع کابل شبکه کدامند و کاربردشان چیست؟

الزامات مندرج بر روی لیبل بسته بندی محصولات که دارای استاندارد سیم و کابل هستند شامل موارد ذیل می‌شود :

 

  • سایز محصول
  • علامت و شماره استاندارد
  • شماره سامانه پیامکی اصالت کالا
  • تلفن رسیدگی به شکایات و پیشنهادات
  • بارکد محصول
  • گواهی ایزو

جدول جریان مجاز کابل‌ها

لازم است که علاوه بر استانداردهای کابل، با جدول محاسبه سطح مقطع کابل‌ها نسبت به مسافت و شدت جریان مجاز (آمپر) را نیز آشنا شوید تا احتمال خطا در انتخاب کابل مناسب کاهش یابد.

در این جدول به راحتی می‌توان با داشتن مقدار مسافت و آمپر مصرفی، سایز کابل استاندارد مورد نیاز را محاسبه کرد تا مشکلات قطعی برق و آسیب به وسیله برقی و … ایجاد نشود. در واقع در این جدول سایز استاندارد کابل در مسافت و شدت جریان مشخص و مورد نیاز تعیین شده است. به طور مثال اگر در مسافت 250 متر نیاز به جریان 180 آمپر داشته باشیم :

  مس آلومینیوم
تک فاز 95*2
2 رشته کابل مسی با سطح مقطع mm^295
150*2
2 رشته کابل آلومینیوم با سطح مقطع mm^2150
سه فاز 95*4
4 رشته کابل مسی با سطح مقطع mm^295
150*4
4 رشته کابل آلومینیوم با سطح مقطع mm^2150

با داشتن آگاهی در زمینه استانداردهای مربوط به حوزه سیم و کابل، می‌توان درصد قابل توجهی از اشتباهات در زمان خرید و یا استفاده از آن‌ها را کاهش داده و از صدمات و خسارات وارده جلوگیری کرد. برای کسب آگاهی بیشتر و یا دریافت مشاوره و راهنمایی تخصصی، می‌توانید با کارشناسان مجموعه افلاک الکتریک خراسان، در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *