کابل زوجی هوایی چیست؟ چه نیازی به این کابل داریم؟!

سیم و کابل که در بازار کاربردهای فراوان و متمایز دارد کابل‌های مخابراتی هستند. کابل‌های مخابراتی محصولاتی هستند که با هدف کاهش اختلالات مغناطیسی تولید می‌گردند. در ساختمان این کابل‌ها فرمی از سیمکشی تعبیه شده‌است که بر اساس آن سیم‌های هادی به صورت دو به دو به دور هم پیچانده و زوج شده‌اند تا از این طریق اختلالات مغناطیسی را خنثی کنند . در واقع مهم‌ترین علت زوجی کردن رشته سیم‌های کابل‌های مخابراتی کنترل اثر همشنوایی (جزو مواردی است که برکیفیت انتقال صوت و داده در خطوط مخابراتی، تاثیر منفی ایجاد می‌کند) است. همانطور که گفته شد این کابل‌ها کاربری‌های متفاوتی دارند و انواعی از آن برای استفاده در داخل ساختمان و انواعی دیگر برای استفاده در خارج از ساختمان به کار گرفته می‌شود. در این مقاله قصد داریم پس از بیان تفاوت‌های موجود بین کابل‌های زمینی و هوایی به بررسی کابل زوجی هوایی بپردازیم.

مزایا و معایب کابل‌ زوجی هوایی و زمینی

هر دو کابل مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند اما انتخاب اینکه کدام کابل مناسب‌تر است، به بررسی بیشتری نیاز دارد. درحقیقت، انتخاب بین دو کابل مخابراتی هوایی و زمینی اغلب تحت تأثیر نوع کاربرد، شرایط محیطی نصب، هزینه و موارد دیگر است.

خطوط زمینی از نظر هزینه، شرایط نصب، انشعاب گیری، عیب‌یابی و نحوه نگهداری بهتر از کابل هوایی است. اما کابل هوایی می‌تواند امنیت بیشتری را فراهم کند زیرا داخل ساختمان و نصب در زیر کار استفاده می‌شود. در ادامه با توجه به موارد بیان شده، تفاوت بین کابل مخابراتی زمینی و هوایی رادبهتر می‌توانید درک کنید.

کابل‌های زمینی : کابل‌های مخابراتی زمینی در محیط‌های باز و خارج از ساختمان کاربرد دارند لذا دارای روکش مستحکم جهت مقاوم سازی کابل در برابر بارندگی و نور خورشید می‌باشند. این کابل‌ها به صورت متداول به رنگ مشکی از جنس پلی اتیلن سنگین هستند و به واسطه روکش مقاوم، قابلیت خمش کمی دارند.

بخوانید:  بررسی انواع سایز کابل برق و کاربرد آنها

کابل‌های هوایی : کابل‌های مخابراتی هوایی دارای روکش رنگ طوسی از جنس PVC و از نظر انعطاف پذیری در شرایط بهتری هستند و در محیط داخلی ساختمان کاربرد دارند.

به طورکلی کابل‌های زوجی زمینی به دلیل استفاده در محیط خارج از ساختمان، باید از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشند تا در برابر سرما و گرما دوام بیاورند. کابل‌هایی که در خارج از ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند ضد آب، مقاوم و ضخیم طراحی شده‌اند تا در برابر نور خورشید، تغییرات دما و باد و باران با دوام باشند. ولی کابل‌های تلفنی که در داخل ساختمان استفاده می‌شوند، دیگر نیازی به داشتن مقاومت حفاظتی بالا نداشته زیرا که در شرایط سخت بیرونی قرار نمی‌گیرند. به همین دلیل این کابل‌ها دارای انعطاف بیشتر و شکل ظاهری شیک‌تری هستند تا از آن‌ها بتوان در هر قسمتی از محیط داخلی استفاده نمود.

از طرفی کابل‌های زمینی از نظر تشخیص خرابی و تعمیرات در شرایط بهتری قرار دارند زیرا به حفاری نیاز ندارند و همین امر باعث کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و صرفه جویی در زمان می‌شود. از همه مهمتر، تشخیص متراژ خرابی در کابل‌های هوایی به علت نصب داخل ساختمان بسیار دشوار است و نیاز به بررسی‌های بسیار دارد.

کابل زوجی هوایی

کابل زوجی هوایی

عموما تعداد زوج سیم‌های کابل زوجی مخابراتی که در سیستم‌های مخابراتی مورد استفاده قرار می‌گیرند از 1 تا ۲۰۰ زوج سیم متغیر است و هر زوج  دارای رنگ بندی معینی می‌باشد که شامل رنگ‌های اصلی و رنگ‌های فرعی می‌شود. در واقع رنگ‌های بنفش، زرد، سفید، مشکی و قرمز رنگ‌های اصلی‌اند و رنگ‌های طوسی، قهوه‌ای، نارنجی و سبز نیز رنگ‌های فرعی به شمار می‌روند.

بخوانید:  کابل آلومینیومی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

از پرکاربردتربن کابل‌های مخابراتی از نظر تعداد زوج، کابل‌های دو زوج، چهار زوج، شش زوج، ده زوج، پانزده زوج، بیست زوج، بیست و پنج زوج، سی و دو زوج، پنجاه زوج، صد زوج و دویست زوج می‌باشند.

انواع کابل‌ زوجی هوایی

کابل‌های زوجی مسی تلفن به علت ساختار و کاربردهای متفاوتی که دارند در پنج گروه‌ دسته‌بندی می‌شوند و در ادامه توضیحات مختصری در خصوص هر گروه ارائه شده‌است.

  • کابل زوجی داخل ساختمان
  • کابل زوجی خارج ساختمان
  • کابل زوجی هوایی مهاردار
  • کابل زوجی کانالی
  • کابل زوجی خاکی

کابل زوجی داخل ساختمان

کابل‌های زوجی داخل ساختمان به کابل‌هایی گفته می‌شود که دارای قطر 0.5 و 0.6 میلیمتر و تعداد زوج رشته‌‍‌‌‌های 2 تا 100هستند . این نوع از کابل‌های مخابراتی دارای عایق و روکش از جنس PVC و به رنگ طوسی می باشند و همانطور که از نام آن‌ها پیداست در داخل ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابل زوجی خارج ساختمان

کابل خارج ساختمانی باید از استحکام مناسبی در مقابل پرتو فرانفش (UV) برخوردار باشد. به منظور افزایش استحکام، عایق و روکش پلی اتیلن (با رنگ مشکی) برای این نوع کابل بکار برده می‌شود. کابل زوجی خارج ساختمان از 2 رشته تا 100رشته و در قطرهای 0.4 ،0.5، 0.6 میلیمتر موجود می‌باشند.

کابل زوجی هوایی مهاردار

در کابل زوجی هوایی مهاردار از مهار یا مسنجر فولادی به منظور افزایش حفاظت استفاده می‌شود. این نوع کابل‌ها در خطوط مخابرات هوایی کاربرد دارند و اغلب تعداد زوج رشته‌های آن‌ها از 10 تا 100 زوج با قطرهای 0.4 ، 0.6 ، 0.8 میلیمتر می باشد.

کابل زوجی کانالی

این نوع کابل‌ها برای قرار‌گیری در کانال‌ مطلوب هستند. کابل زوجی کانالی اغلب به شکل ژله فیلد (به منظور محافظت بیشتر) ساخته می‌شود. تعداد زوج رشته‌ها برای این کابل‌ها 10 تا 600 است و در قطرهای گوناگون از 0.4 تا 0.9 میلیمتر در بازار موجود می باشند.

بخوانید:  معرفی انواع سیم و کاربردهای آن ها در سال ۲۰۲۳!

کابل زوجی خاکی

کابل‌های زوجی خاکی می توانند به آرمور مجهز شوند تا حفاظت مکانیکی مناسب‌تری از آن‌ها صورت گیرد. تعداد زوج‌ها در این نوع کابل تا 100 زوج می‌باشد و در قطرهای مختلف 0.4 تا 0.9 میلیمتر تولید می‌شوند.

شما با دانستن مشخصات، بسته به کاربرد مورد نظر خود می‌توانید انواع کابل زوجی هوایی را تهیه کنید.

سوالات
  • کابل زوجی چیست ؟

کابل‌های زوجی، نوعی از کابل‌های مخابراتی هستند که جهت کاهش اثر همشنوایی (تاثیرات متنفی برکیفیت انتقال صوت و داده در خطوط مخابراتی) به صورت زوج تولید می‌شوند.

  • انواع کابل زوجی هوایی کدام است ؟

کابل زوجی داخل ساختمان، کابل زوجی خارج ساختمان، کابل زوجی هوایی مهاردار، کابل زوجی کانالی، کابل زوجی خاکی

  • رنگ روکش در کابل های زوجی بیانگر چیست ؟

در کابل‌های زوجی در صورتی که عایق و روکش مشکی باشد از جنس پلی اتیلن و کابل زوجی زمینی و اگر به رنگ طوسی باشد از جنس PVC و کابل زوجی هوایی می‌باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *