همه چیز درباره کابل برق تک فاز!

کابل برق تک فاز

قبل از شروع توضیحات ذرباره کابل برق تک فاز لارم است بدانید جریان متناوب یا AC نوعی از جریان الکتریکی است که برخلاف جریان مستقیم که مقدار آن ثابت است، جهت جریان آن به صورت متناوب و با شکل موج سینوسی در حال تغییر است.جریان متناوب AC به دلیل اینکه نسبت به جریان مستقیم DC مقرون به‌صرفه‌تر و مناسب‌تراست، به‌عنوان جریان توزیع و تحویل داده ‎شده به شرکت‌ها و منازل جهت مصارف صنعتی، تجاری و خانگی انتخاب‌شده‌است و تقریباً 90٪ از انرژی الکتریکی که در زندگی روزانه خود استفاده می‌کنیم از منبع متناوب تامین می‌گردد.

کابل برق تک فاز

برای استفاده از این جریان الکتریکی ما نیازمند تجهیزاتی مانند کابل برق تک فار هستیم که به واسطه آن‌ها بتوان بستری برای عبور و انتقال جریان برق فراهم نمود.
در عصر تکنولوژی های نوین و با توسعه زندگی ماشینی ، کابل‌های برق یکی از تجهیزات کاربردی و مفیدی است که به بشر کمک می‌کند زندگی راحت‌تری داشته باشد؛ قطعا سیم و کابل‌های برق را در اطراف خودتان بسیار دیده‌اید و این فراوانی به اهمیتی وجود آن‌ها در هر حوزه، اشاره دارد. کابل‌های برقی که در تمام صنایع و ساختمان‌ها وجود دارند انواع مختلفی دارند و انتخاب آن‌ها برای کاربری مورد نظر وابسته به عوامل متعددی می‌باشد. در ادامه به طور مختصر برخی از عواملی که در انتخاب کابل برق مورد نظر موثر هستند بیان شده‌است:

عوامل موثر در انتخاب کابل برق

1. ولتاژ اسمی
2. افت ولتاژ مجاز
3. بار مورد نظر و ظرفیت مجاز کابل
4. بار اتصال کوتاه لازم یا مجاز
5. حفاظت مدار
6. شرایط محیطی (دمای محیط، میزان فشار و کشش وارد بر کابل، رطوبت محیط و اثرات خوردگی نصب کابل)
7. شرایط مکانیکی
8. تک فاز و یا سه فاز بودن منبع
9. مشخصات فنی تعیین شده برای کابل و مصرف کننده
نکته : برای تعیین سطح مقطع کابل باید به میزان تحمل کابل در برابر عبور جریان و افت ولتاژ مجاز و فاصله‌ی منبع تا مصرف کننده و جریان مورد نیاز مصرف کننده توجه کرد.
در نهایت به یاد داشته باشید که شرایط نصب کابل نیز بر این انتخاب تاثیرگذار است. یک انتخاب آگاهانه از به خطر افتادن سرمایه و ایمنی شما جلوگیری می‌کند.
توجه به تک فاز و یا سه فاز بودن منبع و انتخاب کابل متناسب با آن دارای اهمیت می‌باشد لذا در این مقاله سعی شده تا اطلاعات مختصری در ارتباط با کابل برق تک فاز در اختیار شما قرار گیرد.

بخوانید:  بهترین روش های تشخیص استاندارد سیم و کابل! چه مواردی مهم هستند؟

مراقب باشید و در انتخاب کابل برق تک فاز مناسب دقت فرمایید تا کابل غیر استاندارد که ممکن است ضرر و زیان به بار آورد نصیب شما نشود.

کابل برق تک فاز

برق تک ‌فاز (Single Phase)، جریان الکتریکی متناوب است که بیشتر در مصارف غیرصنعتی کاربرد دارد. دلیل تأکید بر تک‌فاز بودن این است که برق تولیدشده در نیروگاه‌های برق، اساساً سه‌فاز است، اما در بیشتر مصارف غیرصنعتی، غالبا اتصالات تک فاز برای لوازم خانگی و منازل مسکونی در نظر گرفته شده‌اند زیرا که اکثر وسایل برقی مانند تلویزیون، چراغ‌ها، پنکه‌ها، یخچال و غیره توان مصرفی پایینی دارند و استفاده از یک فاز کفایت می‌کند.
کابل ورودی ساختمان، تأمین کننده انرژی الکتریسیته تمامی مصرف کننده‌های داخل ساختمان است که از کابل برق تک فاز در منازل مسکونی تک واحدی یا ساختمان‌های فاقد آسانسور و همین طور مزارع، باغ‌ها، کارگاه‌های کوچک و واحدهای تجاری و خدماتی، استفاده می‌کنند .
برق تک فاز دارای دو رشته سیم، فاز 220 ولت متناوب و نول است هنگام توزیع برق، در اتصالات تک فاز از سیم‌های نول و فاز استفاده می‌شود. سیم نول به عنوان مسیر برگشتی برای جریان عمل می‌کند و سیم‌های فاز بار را حمل می‌کنند.
ولتاژ در مدار ثانویه ترانسفورماتورهای توزیع در ایران برای تک فاز تقریبا 230 ولت است که با در نظر گرفتن افت ولتاژ، برقی که به مصرف‌کننده می‌رسد، تقریبا در حدود 220 ولت و فرکانس 50 هرتز خواهد شد از آنجایی که ولتاژ در یک اتصال تک فاز به طور مداوم افزایش و کاهش می یابد، برق ثابت به بار تحویل نمی‌شود.

بخوانید:  بررسی تفاوت کابل مسی و کابل آلومینیوم + قیمت روز

 مزایای کابل برق تک فاز


عملکرد اتصال تک فاز ساده و معمولی است. در واقع جریان برق از طریق سیم‌ها در صورت افزایش ولتاژ کمتر خواهد بود. اتصال تک فاز با واحدهایی تا حداکثر 5 اسب بخار بهترین کارایی را دارد.
معایب برق تک فاز
تجهیزات سنگین مانند موتورهای صنعتی و سایر ماشین آلات نمی‌توانند با استفاده از منبع تغذیه تک فاز کار کنند. موتورهای کوچک که کمتر از یک کیلووات هستند، به دلیل عدم وجود گشتاور اولیه مورد نیاز موتور، نمی‌توانند با منبع تغذیه تک فاز کار کنند بنابراین برای عملکرد روان موتور به تجهیزات اضافی به نام استارت موتور نیاز است.


کابل برق تک فاز

اولین عامل مهم در تعیین کابل برق مناسب، آمپر عبوری یا جریان مصرفی است.

جریان استاندارد برای انشعاب تک ‌فاز، 25 آمپر است، ولی در روستاها از انشعاب تک‌فاز 15 آمپر هم استفاده می‌شود و به دلیل استفاده از تجهیزات برقی پرمصرف، تعداد انشعاب‌های تک‌فاز 32 آمپر نیز رو به افزایش است.
نکته مهم دیگر، طول کابلی است که مورده استفاده قرار می‌گیرد. لازم است بدانید که مقاومت الکتریکی و افت ولتاژ با طول کابل رابطه‌ای مستقیم دارند؛ بنابراین برای جلوگیری از افت ولتاژ و آسیب به تجهیزات برقی، باید با در نظر گرفتن مسافت سایز کابل را انتخاب نمایید. با استفاده از جدول زیر می‌توان سایز کابل را با در نظر گرفتن مسافت و آمپر عبوری در دو سطح تک فاز و سه فاز انتخاب نمود.
کابل برق تک فاز

در این جدول به راحتی می‌توان با داشتن مقدار مسافت و آمپر مصرفی، سایز کابل استاندارد مورد نیاز را محاسبه کرد تا مشکلات قطعی برق و آسیب به وسیله برقی و … ایجاد نشود. در واقع در این جدول استاندارد هر سایز از کابل در مسافت و شدت جریان مشخص و مورد نیاز تعیین شده است. به طور مثال اگر در مسافت 400 متر نیاز به جریان 20 آمپر داشته باشیم :

بخوانید:  بهترین برند سیم و کابل در ایران کدام است؟ بررسی برترین تولید کنندگان!
  مس آلمینیوم
تک فاز  16*2
2 رشته کابل مسی با سطح مقطع mm2 16 

25*2

2 رشته کابل آلومینیوم با سطح مقطع 25 mm2

سه فاز 16*4
4 رشته کابل مسی با سطح مقطع mm2 16 

25*4

4 رشته کابل آلومینیوم با سطح مقطع 25 mm2

خرید کابل برق تک فاز


به یاد داشته باشید حتما پس از طی کردن مراحل کسب اطلاعات و انتخاب کابل مورد نظر، برای خرید آن اقدام کنید. خرید برندهای آشنا و معتبر، حتی اگر دارای قیمت بالاتری باشند، در اولویت است زیرا که به لحاظ کیفیت تایید شده هستند. اگر شما فردی کاملا نا آشنا به حوزه و صنعت سیم و کابل هستید توصیه می‌شود پس از کسب اطلاعات برای خرید حتما از فردی یا افرادی که دارای اطلاعات کافی و جامعی می‌باشند راهنمایی و مشاوره بگیرید و یا می‌توانید با کارشناسان مجموعه افلاک الکتریک خراسان تماس گرفته و مشاوره دریافت کنید.

البته با اندکی گشت و گزار در بازار کابل ، می توانید بهترین نمایندگی سیم و کابل در لاله زار را بمنظور خرید کابل برق تک فاز پیدا کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *